Vores brainstorm om denne aktivitet:
Det er en aktivitet der kan bruges af børn fra børnehave og op. Sværhedsgraderne variere alt efter alder.
Der er 5 kategorier. For hver hver kategori er der 4 poster, hvor børnene skal skiftes om at være kandidat og den sidste post er finalen. Gruppen skal sammen komme frem til svaret på spørgsmålet om f.eks. et land.
Alle kategorier/poster handler om dette specifikke land.
Man deler børnene i 4 per hold, sæt gerne de udafreagerende børn og de indadvendte børn på samme hold.
Man kommer til posten og får kategorien, der efter skal holdet samlet finde ud af hvem der skal tage udfordringen.
Det gælder om at børnene skal kommunikere og sammen finde hinandens styrker.
Når man har gættet rigtigt på en post, for man en ledetråd af den voksne. Ledetrådende er gode at have da man i sidste ende skal med brug af ledetrådende gætte f.eks. et land.
Eks. 4 børn kommer til en post. Kategorien er "bevægelse". Børnene snakker sammen om hvem der er god til at bevæge sig, og finder en kandidat. Kandidaten skal mime Eiffeltårnet og de andre skal forsøge at gætte det. Et gæt per person. Gætter de rigtigt får de en ledetråd og videre til næste post, gætter de det ikke, ingen ledetråd og videre til næste post.
Kære gruppe, mange kreativetanker, men pas på at I ikke mister "den røde tråd".
SvarSletMit spørgsmål, Hvorfor skal der være stor sværhedsgrad i opgaverne?
Skal børnene ikke kunne løse opgaverne og opleve en succes?
eller hu´...
Husk der er aldrig i leg noget med at være god eller dårlig til at bevæge sig eller løse opgaver.
Man - barnet, har forskellige udfordringer, nogle mestrer man bedre end andre og dette understøtter pædagogen... Er det ikke sådan I tænker?
Mvh. Charlotte